zondag 9 oktober 2011

Hoge veluwe halve marathon

Zondag 9 oktober afgereist naar Otterloo voor de halve marathon van de hoge veluwe.
Dit zou mijn eerste halve marathon worden op mijn vibram fivefingers.


Deze schoenen kregen veel aandacht tijdens het lopen naar de start en bij het warm lopen.
Ik voelde me erg goed en had enorm veel zin in deze wedstrijd.
Wilde graag onder de 1.35 lopen maar wist niet of dit reeel zou zijn dus had ingezet op een tijd onder de 1.40.
Ik wist dat, dat zeker haalbaar moest zijn.
De weersomstandigheden waren prima voor het lopen, 16 graden, een beetje wind en later in de race wat regen.
Om 10 voor 2 werden we weg geschoten voor 21.1 km door het park de hoge veluwe.
Het hele parcour leide over de fietspaden door het park.
Al snel had ik een lekker tempo te pakken waar ik ook het idee van had dat ik dat lang vol kon houden.
de eerste 5 km gingen in 21.43, wat ruim onder het schema van 1.40 was.
Liep nu in een groepje wat als streef tijd 1.30 had en wist dat ik hun vroeg of laat zou moeten laten gaan.
Het was echt heerlijk zo in de natuur lopen, had alleen liever trail gelopen dan op asfalt.
Na 43.23 had ik het 10 km punt bereikt en liep ongeveer 15 seconde achter de groep 1.30.
Nu begon ik een branderig gevoel te krijgen onder de bal van mijn voet.
Toch weerhield dit me niet om het zelfde tempo door te lopen.
Pas na 15 km ging het tempo iets omlaag, dit punt bereikte ik in iets meer dan 1.06.
Het ging nog steeds goed en lag op koers voor een tijd van 1.36.
Dus ruim onder het target van 1.40 en net iets boven de 1.35 die ik eigenlijk wilde.
Na 19 km stond er ieneens een bord finish 2 km in plaats van een bord 19 km.

Op een of andere manier motiveerde dit om nog even aan te zetten.
Ik haalde 2 a 3 man in en had de smaak te pakken totdat ik de eerste tekenen van kramp begon te voelen.
Uiteindelijk werd ik in de laatste km nog door 5 a 6 man ingehaald.
de laatste meters gingen echt op het tandvlees om echte kramp te voorkomen.
Uiteindelijk kwam ik binnen op de 39e plaats van 435 deelnemers in een tijd van 1.34.18.
Ik ben helemaal rondom tevreden en zie perspectieven voor groei in mijn barefoot ontwikkeling.

Heerlijk gelopen en mijn grenzen weer verlegt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten